전시
EXHIBITION
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메멘토 모아레의 포스터이미지. Exhibition poster image of MEMENTO MOIRÉ

메멘토 모아레 MEMENTO MOIRÉ

전시서문 Exhibition Foreword

BB&M은 2011년 이후, 국내에서 처음 열리는 임민욱의 갤러리 개인전 ≪Memento Moiré (메멘토 모아레)≫를 개최한다. 이번 전시는 세 개의 신작 회화 시리즈 및 이와 연계한 설치 작품으로 구성된다. 퐁피두 센터(파리), 구겐하임 미술관(뉴욕), 로스앤젤레스 카운티 미술관, 테이트 모던(런던) 등에 작품이 소장된 임민욱은 약 30년간 주요 미술관과 국제 비엔날레를 중심으로 활동하며 세계 무대에서 인정받는 현대미술가로 널리 알려져 왔다.

작가는 한국 사회를 비롯한 아시아의 근대화 과정의 첨예한 정치적 맥락을 도전적이면서도 감각적인 시적 내러티브와 결합시킨 작업으로 일찍이 미술계에 큰 주목을 받았다. 비디오, 조각, 일상적 사물 등 다양한 매체와 재료를 일종의 미장센과 같이 구성한 그의 몰입형 설치 작품은 역사적 그림자, 냉전 이념의 분열로 인한 상흔과 급격한 사회적 변화의 이면을 환기시킨다. ≪Memento Moiré ≫에서는 이러한 개념에 기반하면서도 특정 장소와 시간의 경계를 넘어선 신화, 의례, 토템 등의 추상적이고 상징적인 차원으로 한층 확장된 작품 세계를 보여준다. 특히, 새롭게 소개되는 회화 연작은 우주론과 신비주의적 도상학, 자연과 문명의 잔해 등을 통해 작품에 오랫동안 내재되어 온 다층위적 개념과 고유의 시각적 요소를 드러낸다.

테라코타 가루 위에 우레탄, 아크릴 물감 등을 재료로 소용돌이와 같은 추상적 이미지를 표현한 (2024)은 작가가 일명 ‘무정형의 만다라’라고 부르는 새로운 연작 시리즈 중 하나로 우주를 도상화한 듯 환상적 포털의 모습을 담고있다. 사막 풍경 등을 주제로한 신비주의적 회화를 탄생시킨 조지아 오키프(Georgia O’Keeffe), 아그네스 펠튼(Agnes Pelton)의 시각적 언어와 개념을 반영한 듯 보이는 이미지에 작가는 오징어 뼈를 더했다. 그의 작업에서 원시적 생명을 상징하는 오브제로 자주 등장하는 이 오징어 뼈는 인류 이후의 세계와 광대하고 지질학적인 시간의 흐름을 상기시키는 역할을 한다.

또 다른 회화 연작인 (2024)은 역시 오징어 뼈와 따개비, 마른 해초 그리고 카메라 스트랩, 롤러 블라인드 손잡이 등 쓰임을 다한 일상적 사물을 마치 투명한 우레탄 층 아래 박제한 듯 보이는 작품이다. 이는 멸종된 문명의 유산이 보존되어 있는 미래의 박물관을 상상하게 한다.

이렇게 이번 작품에서 발견되는 이미지와 독특한 재료의 결합은 환경과 기후 재난에 직면해 있는 현재 Memento Moiré 개념과 공명한다. 이를 ‘미래의 고고학’이라 명명하는 작가는 이번 전시를 통해 오늘의 현실 속에서 인류세의 하강곡선에 전환점을 구체적으로 그려내고 있다.

BB&M is pleased to present Memento Moiré, a solo exhibition of new work by Minouk Lim, the artist’s first gallery show in her native Korea since 2011. Over a career spanning nearly three decades, Lim has established herself as one of the most acclaimed contemporary Korean artists on the international stage. Delving into themes of history, memory, and myth within the context of a turbulent Korean, and more broadly Asian, modernity, her work has been exhibited in museums throughout the world and is part of the permanent collections of such institutions as Centre Pompidou, Guggenheim Museum, Los Angeles County Museum of Art, and Tate Modern.

Lim’s practice, encompassing a wide range of media and modes of expression, is distinguished by a provocative fusion of the poetic and the political, the theatrical and the documentarian. Typically combining video, sculpture, and assemblage of found objects, the immersive installations for which she is best known constitute a kind of mis-en-scène, sites of conceptual evocation of the specters of history, the psychic scars of the Cold-War ideological divide and the convulsive emergence of Korea as a modern state.

Lim’s exploration of her themes takes an expansive turn in the present exhibition, opening out beyond the parameters of specific locale and time onto more abstract, symbolic dimensions of myths, rituals, and totems both timeless and contemporary. The works in Memento Moiré synthesize an array of ideas and visual elements that have long permeated her oeuvre: cosmology, mystical and spiritual iconography, vestiges of nature and the detritus of civilization. Deploying diverse materials, including paint, urethane, and fabric, as well as terra cotta powder, cuttlefish bones, and castoff objects of modern life, she has created several new series of wall-based works that alternate between abstraction, allegory, and unmediated representation of material reality.

Take, for instance, the swirling abstraction of Le Revenant, composed of poured urethane and acrylic paint onto a ground of terra cotta powder. It seems to proffer a view of a mystical portal or a stylized schema of the universe—“an amorphous mandala,” as the artist calls it. It also echoes the visual language and ritualistic connotations of Native American sand painting and its modern inheritors (desert mystics like Georgia O’Keefe and Agnes Pelton among them). But the artist has also embedded, around the periphery of the central image, fragments of cuttlefish bones, an object that recurs in many of her works as an abiding relic of primordial life, a reminder of a world without humanity and of the vast, almost geologic, passage of time. Resonant with the concept of memento mori, though in the context of a contemporary world confronting impending environmental and climatic disasters, other works such as the Almost Too Calm series presents tidy boxes of cuttlefish bones, barnacle shells, and dried seaweed embedded in strata of glacial urethane along with mundane artifacts of human life—a camera strap, a roller shade pulley, and other loose parts of useless objects—preserved as though for some future museum display of an extinct civilization. Taken together, the works in Memento Moiré constitute what the artist has termed “an archeology of the future,” delineating the inflection points in the descending arc of the Anthropocene.

위 내용은 전시 소개 자료에서 발췌하였습니다. The above is an excerpt from the exhibit introduction.

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 view 10 SANS SOUCI, 2024, Printed fabric, acrylic paint on wooden panel, 162 x 130.5 x 3 cm (164.2 x 132.4 x 4.5 cm framed)
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 view 09 ICI, NARRA, 2024, Printed fabric, acrylic paint on wooden panel, 162 x 130.5 cm (164.2 x 132.4 x 4.5 cm framed)
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