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대한민국 REPUBLIC OF KOREA   
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흑표범은 한국사회 안에서 소수자로 존재하는 여러 정체성들을 가시화하는 프로젝트를 해왔다. 2007년부터 주로 퍼포먼스 미술을 주매체로 삼아 작가 자신의 몸을 전면에 드러내는 초기의 작업들은 점차 한국 사회의 공적 기억에 자신을 투과시켜 역사를 재기록하는 방식으로 나아가게 되었다. 광주 구도청 광장 분수대에서 샤워 퍼포먼스를 펼친 <정오의 목욕>(2011)부터, 세월호 유가족 어머니들의 육성을 찻길을 사이에 두고 관객들과 나누었던 (2016), 강원 지역의 이주여성들과 비언어적 신체-소리들을 발산하며 공간을 점유했던 (2018) 까지 국가 폭력과 트라우마를 애도하며 망각에 저항하는 공적 목소리를 재현했다. 이러한 문제의식은 2010년대 중후반을 기점으로 페미니즘 운동과 퀴어, 장애 등 여러 소수자 운동이 복잡하게 교차되는 흐름 속에서 더 강력해진 혐오와 갈등을 배경으로 정체성을 넘어 어떻게 연대가 가능할 것인가를 적극적으로 고민하는 방향으로 변화한다. 베를린과 서울에서 이주, 여성, 퀴어의 경계에 놓인 청년 소수자들과 함께 작업한 <고스트댄스>(2019-2020)는 개인이 경험한 혐오와 차별의 기억을 드러내는 퍼포먼스이자 혐오발언이 만연한 사회에서 연대와 지지의 공동체를 상상하는 작업이었다. 이어진 <고스트 리허설>(2021)은 장애여성공감의 극단 ‘춤추는 허리’의 김미진 배우와 협업하며 여성과 장애의 경계를 고민하고 비언어적인 몸짓과 음성의 실패를 실험한 프로젝트이다. 여성, 이주, 퀴어, 장애, 난민성, 이렇듯 흑표범 작가가 만난 모든 정체성들은 각각 개별적으로 발생하거나 존재하는 것이 아니라 동시대의 여러 현장과 사건 속에 겹쳐서 교차하여 등장하고 있으며 작업 자체가 여러 협업자들의 존재의 지표이자, 협업과 발언이 있었음을 알리는 흔적이 되어가고 있다. 흑표범의 작업에서 워크숍은 작가가 협업자들과 기억을 수집하고 (비)언어적 수행들로 함께 이야기하는 중요한 사전 과정이자, 이러한 리허설 자체로써 독립적이고 완성된 의미를 획득하며 본 작품과 순환한다. _ 전솔비 (연구자)
Black Jaguar, through her projects, has illuminated various identities existing as minorities within Korean society. Since 2007, the artist's early works, which employ the artist's own body as the primary medium in performative ways, have gradually evolved into a method of embedding the artist's self within the collective memory of Korean society and re-recording history. Bath of Noon (<정오의 목욕>), held at Gwangju City Hall Fountain Square in 2011; VEGA (2016), where the artist conveyed the voices of the mothers affected by the MV Sewol accident; Appellant, ARGH! (<불러내는, 악>, 2018), where the artist occupied space by emitting nonverbal "body-sounds" alongside immigrant women residing in the Gangwon region—these instances represent public voices that lament national violence and trauma while resisting chronic amnesia. The focus then shifted toward actively considering how solidarity could extend beyond identities within the complex intersection of feminist, queer, disability, and other minority movements from the late 2010s that grappled more with animosity and conflict. The project Ghost Dance (<고스트댄스>, 2019-2020), a collaboration with individuals situated within the boundaries of migration, queer, and female identity in both Berlin and Seoul, unfolded memories of personal experiences of hatred and discrimination. Simultaneously, it served as a practice envisioning a community grounded in solidarity and support within a society riddled with hate speech. The subsequent project, Ghost Rehearsal (<고스트 리허설>), in 2021 involved a collaboration with actress Kim Mijin from the theater company within the organization "Women with Disabilities Empathy," called Dancing Waist. The project explored the boundaries of women and disabilities while experimenting with nonverbal body gestures and vocal expressions. The various identities Black Jaguar encountered—women, immigrants, queers, disabled individuals, refugees—do not occur or exist in isolation. Instead, they intersect and emerge within the contexts of contemporary events and scenes. The works themselves indicate the presence of various collaborators, signifying both collaboration and expression. In Black Jaguar's works, workshops serve as essential preliminary stages where the artist collects memories and engages in (non)verbal performances, becoming integral rehearsals that independently acquire full significance and intertwine with the main projects. — Jeon Solbi, Researcher
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